Sklepy rowerowe w swoich ofertach proponują wiele typów rowerów potocznie nazwanych górskimi.. Decydując się na zakup maszyny tego rodzaju, powinniśmy przygotować się do takiej transakcji.  Zaznajomić z kilkoma podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi rodzajów rowerów górskich (MTB), geometrii , komponentów itp. Wszystko po to, żeby wybrać ten najbardziej odpowiedni, optymalny dla nas. Istotnym przy wyborze roweru górskiego jest jasne sprecyzowanie oczekiwań i celów. Podstawowych zestawem pytań, na które należy sobie odpowiedzieć to: Do czego jest mi potrzebny rower? Do jazdy rekreacyjnej, czy tej z większą dawką adrenaliny? W jakim terenie będę się poruszał?

Wielokrotnie na zawodach, rajdach turystycznych czy innych mniej oficjalnych okazjach spotykam się z ludźmi, którzy kupili sobie fulla i w żaden sposób nie wykorzystują jego potencjału i możliwości. Na proste pytanie – Po co Ci taki rower? Albo nie umieją odpowiedzieć, albo twierdzą, że solidniej wygląda, jest bardziej „odjazdowy” … Po pewnym czasie przychodzi w wielu z tych przypadków refleksja… – Mogłem kupić „sztywniaka”, bo ten full to się ugina na podjazdach, bo jest miękki i tracę sporo energii … ot takie rozczarowania i w efekcie zniechęcenie. A można było przemyśleć zakup i kupić w tym samym budżecie hardtraila MTB z lepszym osprzętem.

To tak w kwestii odpowiedzi na nasuwające się (niektórym czytelnikom) pytanie: Po co porównywać fulla do hardtraila, to przecież dwa różne typy rowerów … a no właśnie po to co powyżej

Opisy testowanych modeli

Model Spark 700 RC zbudowano na karbonowej ramie wykonanej z włókien HMX. To wg. producenta jedna z najlżejszych ram typu full suspension na rynku. Wyposażono ją w produkowany wyłącznie dla Scotta damper FOX Nude oraz opatentowaną technologię sterowania TwinLoc, połączoną z funkcją kontroli trakcji Traction Control, pozwalającą na trzy ustawienia ugięcia / geometrii dla dowolnej optymalizacji jazdy. Prościej? Jedną manetką regulujemy pracę dampera i przedniego amortyzatora. Za płynną pracę przedniego zawieszenia odpowiada widelec FOX 32 Float Performance Elite Air. Napęd tego cacuszka to 11 biegowy SRAM XX1, a za jego wyhamowanie odpowiadają podzespoły przygotowane przez Shimano w linii XTR M9000 Disc. Ten wyścigowiec od Scotta porusza się na 27,5 calowych obręczach Syncros XR RC, 28H / Tubeless ready obutych w kapcie od Schwalbe Rocket Ron EVO/2.25. Ta całość (pozwoliłem sobie nie wymienić kilku innych składników) waży niespełna 10kg (dokładnie 9,9kg). Scott Spark 700 RC to replika roweru teamu Odlo MTB Racing i 3Rox .

Szczegółowy opis i wrażenia z jazdy tym modelem pominę, a chętnych bliższego poznania odeślę do wcześniejszej publikacji opisującej dwa topowe full-e od Scott’a – wspomnianego Sparka z Geniusem TUTAJ

Scott Scale 700 RC został zbudowany na bazie ramy wykonanej z włókien karbonu HMX i jest to jedna z najlżejszych na rynku ram typu hardtail . Przednie koło tego ścigacza zostało zawieszone na widelcu Rock Shox SID połączonym z technologią RideLoc, pozwalającą na trzy ustawienia ugięcia dla optymalizacji jazdy. Testowany model napędzany nogą kolarza za pomocą 11 biegowego układu SRAM XX1. Tego zawodnika wagi lekkiej wyposażono w niezawodne hamulce Shimano XTR M9000 Disc. Scale 700 RC toczy się na kołach zbudowanych na obręczach Syncros XR RC 28H / Tubeless ready, na które naciągnięto opony Schwalbe Rocket Ron EVO / 2.1. Producent podaje, że Scale 700 RC jest w pełni gotowy do wyścigów…

Wrażenia z jazdy Scale 700 RC

Rowery testowaliśmy na obszarze Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, czyli w terenie dość mocno pofałdowanym, ale bez znacznych przewyższeń, stromych stoków, mocnych technicznych zjazdów czy trudnych singli. Test przeprowadziliśmy raczej bez niepotrzebnego ryzyka uszkodzenia lub awarii sprzętu. Tym samym może nie w pełni wykorzystaliśmy ich możliwości, ale nie na tym nam zależało. Nie był to test wytrzymałości, a bardziej porównanie gatunków, rodzajów…

Do testowania dostaliśmy trzy modele (Spark i Genius opisane TUTAJ). Wszystkie trzy objeżdżaliśmy tego samego dnia w tym samym terenie i na tej samej trasie. Muszę szczerze przyznać, że z początku nie bardzo leżała mi jazda na tym niepozornym (w porównaniu z dwoma pozostałymi) rowerku … Jakiś taki mało efektowny w porównaniu ze swoimi braćmi – I zonk! Jakież było moje ździwko jak dosiadłem tego koziołka …  Pierwsze wrażenie, to wygodna pozycja na siodełku, pewność chwytu kierownicy i niemalże genialne prowadzenie w zakrętach.

Co tu dużo pisać Scott Scale sprawuje się dokładnie tak jak powinien rasowy ścigacz MTB! Jest stabilny na szybkich łukach, sprawnie skręca na ciasnych zakrętach – lepiej niż myślałem. Techniczne zjazdy też nie są dla niego problemem. Ale najwięcej frajdy w tym przypadku dają podjazdy! To wręcz fenomenalny fighter podjazdowy… Wydaje się, że sam pokonuje wzniesienia ku górze. Jego geometria i pozycja za kierownicą powoduje, że rower zdaje się być przyklejony do trasy. To co z początku nie bardzo mi odpowiadało przy ocenie wizualnej, czyli krótki skok przedniego amortyzatora, na  podjazdach jest wręcz dobrodziejstwem. Scale 700 RC to maszyna stworzona do podjeżdżania.

Podsumowanie

Reasumując Scott Scale 700 RC vs. Scott Spark 700 RC obydwa to dla mnie mistrzostwo świata, chciałbym mieć w swojej stajni obydwa! Dlaczego? Ano właśnie dlatego, że to dwa różne rowery, o odmiennych charakterystykach, do nieco innych zadań. W warunkach w jakich realizowaliśmy materiał najlepiej sprawdzał się Scale. Spark-owi brakowało odrobinę sztywności i stabilności na podjazdach. Niżej umieszczony środek ciężkości w Scale również daje mu przewagę na szybkich i ciasnych zakrętach. Za to Spark, można śmiało powiedzieć jest królem zjazdów, technicznych  trudnych uskoków. Należy również tutaj nadmienić, że testowane przez nas modele to rowery typowo wyścigowe. Zastosowane w nich rozwiązania niekoniecznie dadzą oczekiwaną przyjemność i zdadzą w 100% egzamin podczas turystyki rowerowej.

Dzięki przeprowadzonym testom ja odpowiedziałem sobie na postawione na początku pytanie, proszę jednak pamiętać, że to są moje subiektywne odczucia i nie każdy musi się z nimi zgadzać.

A jeżeli chcecie się sami przekonać, który model Wam bardziej odpowiada możecie skorzystać z dni testowych Scotta. Wystarczy, że weźmiecie udział w imprezie organizowanej przez Wysepkę – Scott Test Tour

Rowery testowali:

Piotrek Książek – LubimyRowery.pl

Krzysztof Kochanowicz – GR3miasto

Testowe modele Scott-ów udostępnił Sklep Rowerowy Wysepka w Hali Olivii z Gdańska

Autor

Piotrek Książek