Obiekt noclegowy przyjazny rowerzyście – Jakie warunki powinien spełniać

Z angielska brzmiący zwrot „bike friendly” nabiera również znaczenia w naszej krajowej turystyce rowerowej – w tłumaczeniu „przyjazny rowerom”. Wzrost rangi tego określenia wynika zdecydowanie z rosnącej popularności aktywnej turystyki rowerowej w naszym kraju. Coraz więcej osób, a nawet rodzin z dziećmi decyduje się w ten sposób spędzić wakacyjny urlop. Wiadomym jest, że na wycieczki lub wyprawy rowerowe staramy się zabierać jak najlżejsze akcesoria. Nadal jeszcze w naszym kraju turystyka rowerowa często wiąże się z noclegami pod namiotem. Wynika to z faktu, że znaczna część obiektów noclegowych nie jest zainteresowana przygotowywaniem noclegu na jedną noc. To już kwestia czysto ekonomiczna i biznesowa – jeden nocleg to większy koszt niż potencjalny zysk dla właściciela. Nie będziemy się tutaj rozwodzić nad kwestiami ekonomicznymi, ponieważ nie to jest celem tego artykułu. W tej publikacji chcę się skupić bardziej na warunkach jakie powinien spełniać obiekt noclegowy przyjazny rowerzyście.

Turysta nocujący w obiekcie przyjaznym rowerzyście może komfortowo odprężyć się na koniec dnia, a jego rower jest schowany w bezpiecznym miejscu. Obiekty noclegowe przyjazne turyście rowerowemu to jednak coś więcej. Istotnym warunkiem jest możliwość pobytu przez jedną noc, wynika to często ze specyfiki wypraw rowerowych i przemieszczania się z jednego punktu do kolejnego. Obiekt taki powinien również umożliwiać wysuszenie odzieży i zapewnić odpowiednie narzędzia do prostych napraw serwisowych roweru, z których można skorzystać w razie potrzeby.

W krajach o daleko rozwiniętej turystyce rowerowej i wysokim współczynniku udziału rowerów w transporcie funkcjonują systemy certyfikacji obiektów o wypracowanych standardach i kategoryzacji obiektów . Kryteria kategoryzacji opracowano biorąc pod uwagę najistotniejsze wymagania turystów podróżujących na rowerach.

Najważniejsze założenia systemów certyfikacji funkcjonujących na terenie krajów o rozwiniętej turystyce rowerowej i wypracowanych standardach „przyjazności rowerzyście” to:

– możliwość skorzystanie przez turystę tylko z jednego noclegu

– bezpieczny parking dla roweru

– udostępnienie narzędzi do przeprowadzenia podstawowych napraw roweru

 –  dostępność do informacji turystycznych

– dla gości powinno być serwowane wartościowe śniadanie lub możliwość samodzielnego przygotowania posiłku

– umożliwienie wysuszenia mokrej odzieży i sprzętu

Wzorem dla europejskich systemów standaryzacji i certyfikacji obiektów noclegowych jest niemiecki Bett Und Bike (www.bettundbike.de). Podobne systemy funkcjonują z powodzeniem w Austrii, Szwajcarii, Danii, Czechach czy Chorwacji.

bicycle friendly bett+bike

pobrane-3W Polsce w 2008 roku Fundacja Partnerstwo dla Środowiska wprowadziła polską edycję Certyfikatu „Przyjazny Rowerom” (www.przyjazny-rowerom.pl) . System krajowy wzoruje się na czeskich rozwiązaniach i certyfikuje obiekty turystyczne i inne promujące zrównoważony transport uwzględniając specyficzne potrzeby rowerzystów i turystów rowerowych. Certyfikaty nadawane są obiektom należącym do jednej z pięciu kategorii obiektów położonych wzdłuż Zielonych Szlaków – Grrenways: obiekty noclegowe, punkty gastronomiczne, kempingi, atrakcje turystyczne o raz inne obiekty promujące zrównoważony transport. W Polsce niestety jeszcze nie funkcjonuje porównywalna z niemiecką sieć kwater noclegowych.  Tym samym biorąc pod uwagę intensywny wzrost zainteresowania turystyką rowerową istnieje potrzeba wdrożenia podobnego systemu certyfikacji w skali nie tylko regionalnej ale ogólnokrajowej. Wprowadzenie określonych standardów pozwoli na:

– zaplanowanie dłuższych wyjazdów rowerowych w oparciu o rekomendowane obiekty noclegowe,

– pozwoli na zmniejszenie obciążenia roweru w związku z brakiem konieczności zabierania ze sobą sprzętu biwakowego,

– daje możliwość samodzielnej naprawy ewentualnych usterek roweru,

– zwiększa komfort i bezpieczeństwo podróży rowerowych,

– zwiększa przychody regionów zaangażowanych w rozwój turystyki rowerowej.

Określenie „przyjazny rowerom” dotyczy nie tylko obiektów noclegowych. Zbliżone kryteria dostosowane w szczególny sposób dotyczą również innych obiektów turystycznych – gastronomicznych, muzea, obiekty użyteczności publicznej, rekreacyjnej oraz inne atrakcje turystyczne dostępne dla turysty na rowerze. Rodzaj dostosowania zależy tutaj od specyfiki obiektu. Kluczową kwestią dla rowerzysty jest możliwość bezpiecznego zaparkowania roweru – miejsca takie powinny być wyposażone w parkingi rowerowe oraz odpowiednie stojaki.

Biorąc pod uwagę specyfikę turystyki rowerowej rozwój systemu certyfikacji „Przyjazny Rowerom” to olbrzymia szansa na rozwój gospodarczy małych miejscowości, wsi i regionów niejednokrotnie pomijanych w wakacyjnych planach turystycznych. Stosunkowo niewielkim kosztem można przygotować obiekt noclegowy lub inną atrakcję turystyczną na przyjęcie turysty rowerowego, który nie jest specjalnie wymagającym gościem a może okazać się wiernym i powracającym klientem rekomendującym region.

Autor: Piotrek Książek

5 komentarzy

  1. wszystko fajnie tylko brak podstawowej informacji
    adresy wyzej wymienionych obiektów najlepiej w całej Europie
    Wtedy mozna cos zaplanowac a tak to jest ogólnikowe czyli zostaje namiot i jazda w ciemno

    Filipaldi
    1. Aktualnie w Polsce trudno o informację jakiej oczekujesz. Jest tylko jedna instytucja przyznające certyfikaty obiektom noclegowym i niestety ich baza obiektów nie jest największa. Link do bazy: http://www.fpds.pl/ekocertyfikaty/pl/map/palcem-po-mapie.
      Miała powstać jeszcze jedna baza obiektów wzorowana na niemieckim Bet und Bike, ale prace nad nią zostały wstrzymane.
      Co do dalszych planów – w naszym serwisie sukcesywnie pojawiają się obiekty chętne na przyjęcie rowerzystów i zainteresowane tym rodzajem turystyki. LubimyRowery.pl prowadzi aktualnie badania nad utworzeniem instytucji certyfikacyjnej, ale to jest proces rozłożony w czasie – Cierpliwości, nic nie powstaje od razu…
      Co do baz zagranicznych to w krajach z rozwiniętą turystyką rowerową funkcjonują takie bazy. W czasie planowania wyprawy turystycznej warto rozeznać się w informacjach o kraju docelowym wycieczki. Aczkolwiek dziękuję za podpowiedź, przygotowanie adresów i namiarów na takie bazy może być tematem kolejnego artykułu.

      Piotrek Książek
      1. Gratuluje pomysłu stworzenia takij bazy i zycze wytrwalosci. Baza fpds to niestety pomylka – typowa baza tworzona przez urzednikow, nie entuzjastow – czyli calkowicie oderwana od rzeczywistosci – dodatkowo obwarowana duzymi kosztami dla podmiotow strajacych sie o certyfikat – ktory pozniej tak naprawde nic im nie daje.
        Wedlug mnie taki certyfikat moze byc prowadzony jedynie przez rowerzystow, ktorzy sami korzystaja z tych miejsc i je weryfikuja. wiadomo ze model niemiecki jest swietny, sprawdzony – ale dziala od lat i prowadzi go stowarzyszenie ktore ma wielka baze i srodki finansowe. W Polsce raczej niemozliwe, ale mysle ze stworzenie stowarzyszenia ktore wprowadziloby taki certyfikat ktory by dzialal, jest ciekawym wyzwaniem i ma szanse powodzenia – powinien dzialac w duzej mierze w opaciu o media spoleznosciowe, forum itp. – moze z jakims sytemem oceny przez odwiedzajcych obiekty cyklistow. Nie tylko na zasadzie zgloszenia i umieszczenia obiektu bez weryfikacji na zawsze…. Wiadomo ze na poczatku nie byloby srodkow zeby jezdzc i weryfikowac obiekty, ale moze wystarczylyby np. zdjecia infrastuktury wmaganej dla przyznania certyfikatu a pozniej ewentualna negatywna weryfikacja po skargach/zlych opiniach rowerzystow…. Spore wyzwanie stworzenie takiego systemu, ale fajnie by bylo.

        filip
  2. Pingback: LubimyRowery.pl – Co nowego w serwisie? ZMIANY … na lepsze!!!

  3. Pingback: LubimyRowery.pl – Turystyka rowerowa w Polsce i system certyfikacji obiektów noclegowych LubimyRowery.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *