Szlak testowany  lubimyrowery-favik-bike – test 2014 r.

Źródło: © autorzy OpenStreetMap

Pobierz ślad GPX

Długość szlaku: 6,8 km

Początek szlaku

Kartuzy, ul. Klasztorna, parking przy Kolegiacie Wniebowzięcia N.M.P.

Koniec szlaku

Skrzyżowanie dróg gruntowych na brzegu Jeziora Rekowo około 2 kilometry od Chmielna.

Trudność

Szlak należący do tras łatwych i przyjemnych w podróży. Kwalifikuje się do wycieczek rodzinnych w towarzystwie dzieci. Ukształtowanie terenu i nawierzchnia nie powinny dostarczyć znacznych trudności w pokonaniu nawet mniej doświadczonym rowerzystom.  Należy zachować szczególną ostrożność zjeżdżając w kierunku Jeziora Rekowo od strony wsi Kosy na końcówce szlaku. Nawierzchnia lokalnej drogi jest w bardzo złym stanie.

Oznakowanie

Trasa przebiegu szlaku oznakowana zgodnie ze standardami PTTK. Oznaczenia w formie tabliczek montowanych na metalowych słupkach lub malowane na drzewach. Na białym tle namalowany symbol roweru oraz pasek koloru niebieskiego oznaczający kolor szlaku. Na większych skrzyżowaniach dodatkowo funkcjonują tabliczki z informacjami o kilometrażu. Oznakowanie jednolite i dobrej jakości. Bez względu na dobre oznakowanie polecamy korzystanie z dobrych map turystycznych regionu. Szlak dwukierunkowy oznakowany w kierunku Chmielna oraz od strony Chmielna w kierunku Kartuz.

Opis szlaku i wrażenia z jazdy

Przygodę ze szlakiem rozpoczynamy na parkingu tuż przy Kolegiacie Wniebowzięcia N.M.P. skąd krótkim odcinkiem drogi rowerowej podjeżdżamy lekkim podjazdem w kierunku drogi wyjazdowej z Kartuz w kierunku Łapalic. Przecinamy tę dość ruchliwą ulicę i lokalnym asfaltem zjeżdżamy w dół w stronę Jeziora Mielenko. U dołu, tuż przed zabudowaniami skręcamy w lewo w kierunku brzegu Jeziora Mielenko. Lokalna droga prowadząc pomiędzy zabudowaniami doprowadzi nas do drogi rowerowej nazwanej Promenadą Asesora wiodącej wzdłuż brzegu Jeziora Karczemne. Tam na wzgórzu możemy zobaczyć figurę Asesora siedzącego na swojej ławeczce. To dość popularne miejsce spacerowe wśród lokalnych mieszkańców. Dalej poruszamy się wpinającą się do góry drogą gruntową prowadzącą kierunku miejscowości Kosy. Leśny trakt prowadzi przez atrakcyjne i widokowo położone okolice Góry Zamkowej. Trasa poza walorami krajobrazowymi nie dostarcza zbyt wielu atrakcji, ale może być uzupełnieniem i odcinkiem drogi powrotnej dla zielonego szlaku rowerowego z Kartuz do Sianowa. Jako uzupełnienie dwóch powyższych propozycji posłuży odcinek łączący szlak niebieski z zielony, którego przebieg można poznać TUTAJ. Wówczas możemy zrealizować całodniową wycieczkę rowerową z dystansem około 40 kilometrów.

Infrastruktura na szlaku

Szlak nie posiada na swoim przebiegu żadnej infrastruktury poprawiającej komfort wycieczki lub odpoczynku. Brak wiat i miejsc wyposażonych w ławeczki lub stoliki.

Przejezdność szlaku

Szlak w całości przejezdny z sakwami lub przyczepką rowerową.

Nawierzchnia szlaku

Nawierzchnia szlaku to w głównej mierze podłoże gruntowe utwardzone dość dobrej jakości. W obszarach zabudowanych występują odcinku asfaltowe lub z płyt betonowych.  Odcinek utrudniający przejazd to zjazd od strony miejscowości Kosy w kierunku brzegu Jeziora Rekowo (koniec szlaku). Na tym odcinku należy zachować szczególną ostrożność ze względu na bardzo złej jakości nawierzchnię drogi (bruk z znacznymi ubytkami oraz wyrwy powstałe po ulewach)

Inne szlaki rowerowe lub piesze w niedalekiej odległości

zielony Szlak rowerowy Kartuzy – Sianowo

czerwony szlak rowerowy gminy Chmielno

Atrakcje w pobliżu przebiegu szlaku lub trasy

– Kolegiata Wniebowzięcia N.M.P. w Kartuzach

– Miejscowość Chmielno – około 2 km. od szlaku

Zalecany rower do przejazdu szlakiem: trekkingowy lub górski