Whyte – nowy gracz na polskim podwórku. – LubimyRowery.pl

Polski rynek rowerowy, wydawać by się mogło oferuje już na tyle szeroką paletę marek, modeli i rodzajów rowerów, że nie ma w nim już miejsca dla kolejnego gracza. Oczywiście… dla gracza oferującego „zwyczajne” rowery może i nie ma, ale dla kogoś kto oferuje nie tylko rowery, ale proponuje rozwiązania nieszablonowe, nowatorskie, kreujące i wytyczające kierunki, kogoś kto tworzy zwycięzców i pogromców różnego rodzaju testów i rankingów z pewnością miejsce się znajdzie.

Tak jest w przypadku marki Whyte. Na naszym podwórku głównie znany tylko w wąskim kręgu obserwatorów wyspiarskich doniesień medialnych. Z kolei w Wielkiej Brytanii, kolebce marki to lider i zwycięzca wielu rankingów. Najnowsze osiągnięcie to prestiżowa nagroda dla modelu T130 RS, który okazał się najlepszym rowerem spośród 28 testowanych modeli według branżowego pisma WHAT MOUNTAIN BIKE.

Źródło: Whyte T-130 RS – Trail Bike of the Year Winner from whyte.bike on Vimeo.

Początek marki to rok 1994 kiedy to założyciel, John Whyte konstruktor Formuły 1 w zespole Benetton postanowił konstruować rowery … – fulle. Według założeń i strategii marki Whyte największą uwagę przywiązuje do geometrii ramy – uściślając – geometrii progresywnej …

Czym jest geometria progresywna? W skrócie ujmując – nisko, płasko, długo – Jaśniej i na nasze? Czyli skracamy mostek a wydłużamy górną rurę ramy. W efekcie przy odpowiednim zestrojeniu tych parametrów konstruktorzy osiągają zdecydowaną poprawę stabilności roweru dzięki rozciągnięciu bazy kół. Dzięki krótkiemu mostkowi poprawia się precyzja i szybkość sterowania i co bardzo ważne jeździec ma uczucie siedzenia „w rowerze” a nie „na nim” – ma to z kolei pozytywne przełożenie na pewność siebie przy prowadzeniu w zakrętach i trzeba się przyłożyć, żeby zaliczyć lot przez kierownicę. Dla projektantów Whyte’a geometria ramy to istotny powód do szczególnej ekscytacji. To właśnie te cyferki, wymiary i kąty określają gdzie między kołami umieszczony jest rowerzysta i w jaki sposób rower łączy się z ziemią. Według strategii marki to właśnie geometria jest najważniejsza, ponieważ komponenty i podzespoły można wymienić, a rama to element określający sposób poruszania się.  W przypadku Whyte’a konstruktorzy odrobili pracę domową i z tego zagadnienia (wydawać by się mogło prozaicznego) utworzyli sztukę i doprowadzili ją do perfekcji. W końcu za darmo i na wyrost model T130 RS nie zgarnął by prestiżowego pudła w WHAT MOUNTAIN BIKE. Przekonanie Whyte’a do geometrii progresywnej jest widoczne w prawie wszystkich modelach tego producenta, nawet najtańsze hardtraile są budowane w tej charakterystyce.

O perfekcyjnej geometrii Whyte-ów można by się rozpisywać jeszcze długo, ale oferowane modele zaskakują również kilkoma innymi nie mniej ciekawymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi bardzo przydatnymi i pożądanymi w rowerach eksploatowanych w trudnych lub bardzo trudnych warunkach atmosferycznych – iście brytyjskich.

Konstruktorzy Whyte’a swoje biurka mają zlokalizowane w Catswolds – UK, ale szczycą się tym, że swoje pomysły testują i wdrażają w miejscach mało przyjaznych i wręcz nieprawdopodobnych takich jak np. wyschnięte koryto rzeki w Botswanie … Wiele rozwiązań zastosowanych w modelach to wynik obserwacji i wsłuchiwania się w oczekiwania środowiska rajderów. Wynikiem tego było wynalezienie nowatorskiego sposobu mocowania sztycy. A wiedzą o tym głównie Ci, którym przyszło walczyć zmarzniętymi dłońmi z szybkozłączką. W modelach Whyte standardową szybkozłączkę zastąpioną szerszą, łatwiejszą w obsłudze.

zacisk1-120x120-2712927zacisk-120x120-7059869

Jakby tego było mało projektanci poszli jeszcze dalej i opracowali konstrukcję nazwaną intergirp, która pozwala wyeliminować rozcięcie w ramie a tym samym woda, wilgoć, piach i wszystko to co znajduje się na szlaku nie dostaje się pomiędzy rurę podsiodłową a sztycę.

intergrip1-120x120-5304600intergrip-120x120-9150197

Kolejnym elementem konstrukcyjnym, za który należą się chłopakom z Whyte’a oklaski jest autorska konstrukcja uszczelnianych łożysk z dodatkowymi zaślepkami zabezpieczającymi przed tym czego byśmy tam nie chcieli zobaczyć. Whyte jest tak pewien niezawodności swojego rozwiązania, że oferuje dożywotnią gwarancję na łożyska tylnego zawieszenia.

c582oc5bcyska1-120x120-1598870c582oc5bcyska-120x120-4218127

Dodatkowe zabezpieczenia przed wpływem „brytyjskiej aury” można również zauważyć na linkach w większości modeli w całości skrytych pod pancerzem. W miejscach wprowadzenia pancerzy do wnętrza ramy dla wprawnego oka zauważalne są specjalnie przygotowane porty zabezpieczające przed dostaniem się wilgoci oraz eliminujące „telepanie” się przewodów w ramie.

linki2-120x120-8346383linki1-120x120-8201970linki-120x120-6616680

Na pierwszy rzut oka oferta Whyte’a to utytułowane modele enduro. Nic bardziej mylnego. Paleta rowerów jest bardzo szeroka i każdy z nich ma swoje indywidualne cechy. Każdy oferuje sprawdzone, przemyślane i bardzo dobrze wykonane rozwiązania konstrukcyjne. Szczegółowy katalog dostępnych modeli znajduje się na stronie Whyte Bikes Polska

t130-120x120-3754554saxon-120x120-2365056ridgeway-120x120-5397269portobello-120x120-2182099malvern-120x120-6041295ebike-120x120-1985789devon-120x120-8376360905-120x120-2932681405-120x120-629887929c-120x120-5005556

Podsumowanie

Tak, z pewnością Whyte robi wrażenie i to nader pozytywne. Nie tylko designem ale i jakością wykonania. Zastosowane rozwiązania, użyte materiały to naprawdę wysoka półka. Topowe modele to również górnopółkowe komponenty gwarantujące najwyższą kulturę i komfort pracy. Może tylko w standardowych modelach poczujemy niedosyt w zastosowanych podzespołach, ale wynika to ze strategii marki, według której wyznacznikiem wartości modelu jest to co stałe – w rowerach Whyte to rama – pozostałe elementy to składniki, które można wymienić i zastąpić lepszymi. I nie sposób się z tym nie zgodzić … Z kolei specyfika naszego rodzimego rynku jest ukierunkowana na „obwieszanie” ram (często bardzo mizernej jakości) wysokiej klasy podzespołami i tym sposobem windowanie wartości końcowego produktu.

A cena modeli Whyte’a? Cóż, tanio nie jest! Whyte to raczej poziom premium i ze wstępnych informacji i opinii o marce wynika, że zasłużony. Za odpowiednią cenę dostajemy produkt wysoce dopracowany, dający mnóstwo satysfakcji i frajdy z jazdy.

Źródło zdjęć: Whyte Bikes

Autor:

Piotrek Książek